- Det betyr at vi må gjøre viktige prioriteringer noen steder. Det kan for eksempel være at enkelte får litt lengre vei enn tidligere til sitt nærmeste busstopp eller at bussen blir prioritert foran bilen i enkelte områder. Disse prioriteringene bidrar til at bussen med passasjerer bruker kortere tid fra A til Å, og dermed får mange et enklere og mer effektivt busstilbud, forteller Erlend Aune, prosjektleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Et av tiltakene er å oppgradere en rekke bussholdeplasser i kommunen. Alle bussholdeplassene vi utbedrer får universell utforming, og dermed blir det enklere og tryggere å gå av og på bussen – også for de med spesielle behov som nedsatt syn eller bevegelighet. Noen steder blir det etablert nye bussholdeplasser, og andre steder oppgraderer vi de som allerede er der.
Hvordan velger vi løsning?
I mange etablerte byområder er det liten plass. Forbi bussholdeplassene er ofte de mest krevende områdene å få til trygge løsninger mellom de som kjører, de som går og de som sykler. Når vi velger løsning, vurderer vi:
- trafikksikkerhet
- tilgjengelig areal
- prioritering av kollektivtrafikk
Noen steder blir busslommer valgt, og andre steder vil det etableres kantstopp.
- Kantstopp er en bussholdeplass der bussen stopper i kjørebanen, og lar øvrig trafikk vente bak. I Ålesund har vi hatt kantstopp langs mindre kommunale veier i mange år, men vi har ikke hatt kantstopp langs større veier med mer trafikk. Løsningen kan dermed oppleves som ny for mange, sier Aune.
- Kantstopp prioriterer kollektivtrafikken og myke trafikanter, uten at det i de aller fleste tilfeller har nevneverdige ulemper for bilister, fortsetter han.
Nye kantstopp langs Borgundvegen
Mellom Moa og Hatlane har vi nylig blitt etablert tre nye kantstopp. Kantstoppene er ikke ferdigstilt, og det er mange som lurer på hvordan det skal bli der.
- Det er klart at det ser litt rart ut slik som det står i Furmyra nå, halvferdig og bare delvis asfaltert. Dette blir ferdigstilt til våren, når Ålesund kommune er ferdig å legge vann- og avløpsledninger, forteller Kåre Mittet Rolandsen, byggeleder i Statens vegvesen.
- Vi har inntrykk av at busspassasjerene forstår hvordan kantstoppene brukes, og løsningen ser ut til å fungere godt. Det er gjort mange observasjoner av trafikken i Furmyra siden kantstoppene ble bygget. Stort sett påvirkes tre til fem biler når bussen stopper ved kantstopp, mens en til tre biler blir påvirket når bussen blinker seg ut i trafikken fra en busslomme. I rushtiden går trafikken uansett så sakte at det ikke utgjør noen forskjell, sier han.
Kantstopp er like trygt som busslommer
Det er gjennomført flere studier på kantstopp vs. busslomme og ulempene kantstopp medfører for biltrafikken. Blant annet har Transportøkonomisk institutt laget en rapport (TØI-rapport 1703/2019) som viser at kantstopp ikke er mer utsatt for ulykker enn busslommer. Rapporten viser også at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt med kantstopp, selv om bilene kan bli litt mer forsinket når de må vente bak bussen fremfor å kunne kjøre forbi busslommene.
I TØI-rapporten er også trafikksikkerhet og ulykkesfrekvens for de to typene bussholdeplasser diskutert:
Vår analyse gir lite støtte for hypoteser om hvordan kantstopp kan være farligere enn busslomme, eller hvordan busslomme kan være farligere enn kantstopp. Hvis vi ser på andel av ulike typer ulykker ved kantstopp vs. busslomme, finner vi for eksempel lite som tilsier at flere møteulykker skjer ved kantstopp enn ved busslomme.
Effekt av holdeplasser på trafikksikkerhet og fremkommelighet (2019), TØI
Fordeler med kantstopp:
- Prioriterer buss: Kantstopp er et godt tiltak for økt bruk av kollektivtransport fordi fremkommeligheten til bussen settes foran bilen. Det blir mer effektiv kjøring for bussen, som slipper å kjøre av og på veien.
- Bruker mindre areal: Kantstopp er en naturlig løsning i områder med lite tilgjengelig areal. For eksempel i Furmyra så bidrar kantstopp til at vi har nok areal til både sykkelfelt og bredt fortau, noe som er en tryggere løsning for både gående og syklende enn å dele areal (gang- og sykkelveg).
- Kjørekomfort: Det er mer behagelig for busspassasjerene enn når bussen må kjøre ut av veien til en busslomme.
Utfordringer med kantstopp:
- Ventetid: Kantstopp er en effektiv måte å prioritere buss over annen trafikk. Det kan være frustrerende å måtte vente bak bussen, spesielt om det er mye av- og påstigning, men i de aller fleste tilfeller er forsinkelsen minimal. Bypakke Ålesund etablerer ikke kantstopp på bussholdeplasser med mye av- og påstigning.
- Mye trafikk: Trafikken langs Borgundvegen (Åse) og Lerstadvegen vil bli betydelig redusert når den nye Lerstadtunnelen åpner i 2027. Det hadde vært en fordel å vente med å bygge kantstopp langs disse strekningene til tunnelen åpner, men det ville det gitt betydelig merarbeid og økte kostnader om dette skulle bygges alene om noen år. I perioden frem til Lerstadtunnelen kan det oppleves mer frustrerende for bilistene enn det vil bli etter tunnelen har åpnet.
- Flere kantstopp etter hverandre: I andre byer ser man at løsningen med kantstopp har fått mye negativ omtale når det er mange kantstopp etter hverandre. Når en bilist får gjentatte stopp etter hverandre vil det naturlig nok være frustrerende. Dette forsøker vi å unngå i Ålesund. For eksempel på strekninga Hatlaåsen-Vindgårdskiftet er det lagt opp til kun ett kantstopp vestgående (mot sentrum). Det er fordi bussen har mange påstigninger i denne retningen, og det tar litt tid. I østgående retning (mot Moa) er det lagt opp til tre kantstopp, hvorav to er etter hverandre (Åse og Furmyrhagen).