Foreslår forenklede prosjekter

Statens vegvesen har presentert en forenklet utgave av de to prosjektene E136 Lerstad – Campus Ålesund og kollektivknutepunktet ved Campus Ålesund for styringsgruppen i Bypakke Ålesund.

Planleggingen av disse prosjektene ble bremset i august, etter at nye kostnadsoverslag viste at det ikke er satt av nok penger til å bygge prosjektene som planlagt. Kostnadsrammen for de to prosjektene totalt sett var opprinnelig 925 millioner kroner, mens kostnadsoverslagene viste at prosjektene ville koste inntil 1440 millioner kroner. 

I desember la Statens vegvesen frem et forslag til forenklede prosjekter med en total kostnadsramme på 895 millioner kroner for styringsgruppen i Bypakke Ålesund.

De to prosjektene henger tett sammen, og har derfor blitt planlagt som en helhet. Dette har vært viktig for å kunne vurdere trafikkløsningen i området totalt sett. Prosjektene er likevel to enkeltstående prosjekter i Bypakke Ålesund, og vil bli behandlet hver for seg.

Det er styringsgruppen som bestemmer hvilke prosjekter som skal bygges av Bypakke Ålesund. De ga klarsignal til at Statens vegvesen kan jobbe videre med prosjektene innenfor rammen på 895 millioner kroner. 

Endelig prioritering av prosjektene blir tema i styringsgruppen i første kvartal 2025. 

I styringsgruppemøtet 13. desember 2024 ble det gjort følgende vedtak: “Styringsgruppa tar til orientering forslaget til prosjektomfang, og ber prosjektorganisasjonen jobbe videre med prosjektene innenfor en samlet ramme på 895 mill. kroner (2024kr). Endelig prioritering av prosjektene vil bli tatt opp i rullering av handlingsprogrammet for hele Bypakken.”

Får til mange viktige tiltak

- Siden august har vi jobbet med å vurdere de ulike tiltakene i prosjektet. Tiltakene vi foreslår å prioritere er valgt for å innfri de viktigste målene med prosjektene og for Bypakke Ålesund, forteller Ole Kristian Birkeland, prosjektleder i Statens vegvesen.

- For E136 Lerstad – Campus Ålesund foreslår vi å legge bedre til rette for bussen og å få flest mulig til å velge Lerstadtunnelen fremfor Borgundvegen, samt å legge til rette for tryggere og bedre trafikkavvikling ved krysspunktene, forteller Birkeland.

- Når det gjelder kollektivknutepunktet ved Campus Ålesund har vi gjort en vurdering av hvilke tiltak vi kan få til uten store inngrep i eksisterende vei. Området trenger en fornyelse for å gjøre det tryggere for de som går og sykler. Vi har vurdert det slik at dette prosjektet enten må nedskaleres til et lite prosjekt, eller være en full utbygging til 412 millioner kroner – og per nå har vi ikke midler til full utbygging, fortsetter han.

- I dette området foreslår vi derfor mindre oppgraderinger, som i hovedsak skal gjøre det tryggere for de som går, sykler og tar bussen, samt ny rundkjøring ved krysset Borgundvegen - E136. Utover dette foreslår vi å beholde trafikkløsningen som i dag, sider han.

Foreslåtte løsninger

Kollektivknutepunktet ved Campus Ålesund

Dette er foreslått tatt med:

  • Trearmet rundkjøring i krysset Borgundvegen/E136 Innfartsvegen
  • Oppgraderte holdeplasser med universell utforming ved Campus NTNU/NMK
  • Nye gangfelt over Borgundvegen vest for Sørneskrysset
  • Nye gangfelt mellom busslommene ved NTNU/NMK
  • Trafikksikkerhetstiltak i krysset Niovegen/Borgundvegen og Sørnesvegen/Borgundvegen

Dette er foreslått tatt ut:

  • Den planlagte sykkelvegen med bro over Borgundvegen foreslås tatt ut. Eksisterende gang- og sykkelveger inkludert underganger beholdes som i dag.
  • Niovegen blir liggende som i dag, og ikke tatt inn den nye rundkjøringen slik som skissert i reguleringsplanen.

Lerstad – Campus Ålesund

Dette er foreslått tatt med:

  • Ekspressbusstopp langs E136 (ved NTNU/NMK) i begge retninger.
  • Ny bro over Nørvasundet for å få møtefri vei helt fra Nørvasundet til Breivika
  • Ny Skuggentunnel til østgående trafikk, sør for dagens tunnel
  • Erstatte T-krysset på Borgundvegen sør for Nørvasundet med rundkjøring
  • To felt for østgående trafikk fra Skuggentunnelen til eksisterende trefeltsveg.

Dette er foreslått tatt ut:

  • Sykkelløsning på strekningen fra Lerstad til Campus Ålesund
  • Utfylling av Nørvasundet med gang- og sykkelveg langs sjøen
  • Firefeltsvei med sambruksfelt mellom Campus og Lerstadtoppen

- I forslagene har vi lagt vekt på å bygge robuste og gode løsninger, som det vil være enkelt å utvide på et senere tidspunkt. Tiltakene som er foreslått tatt ut i denne omgang, vil kunne bli prioritert på et senere tidspunkt dersom vi får økte midler gjennom Bypakke Ålesund, sier Birkeland.